Apple’s nieuwste product is sinds september 2014 de Apple Watch: een slim horloge met een touch screen en een eigen besturingssysteem, dat constant in verbinding staat me je iPhone om als verlengstuk van de functionaliteit van Apple’s telefoon te dienen. Maar de Apple Watch kan meer, door onder andere slimme sensors in het horloge kunnen gezondheids- en sportfuncties worden gecreëerd. De Apple Watch is een voorbeeld van een nieuw soort technologie,  warable tech, waar we in de nabije toekomst steeds meer mee te maken zullen krijgen als de fabrikanten van hardware mogen geloven. Een nieuw soort technologie vraagt om een nieuwe designaanpak. De functionaliteit is immers anders dan die van een tablet, smart phone of computer, temeer omdat de hardware zo anders is, wat al designuitdagingen op zichzelf met zich meebrengt. Of Apple erin is geslaagd om een gebruiksvriendelijk ontwerp neer te zetten is de vraag die voor ons interessant is. Jacob Nielsen heeft op de website van zijn Nielsen-Norman Group een artikel geplaatst waarin hij de user experience van het horloge, maar vooral die van de beschikbare apps, onder de loep neemt. Hieronder volgt de samenvatting van Nielsen’s artikel.Nielsen begint met het noemen van de icons waar je op klikt om apps te starten, die erg klein zijn. Zelfs voor je pink zijn ze klein en je hebt goede ogen nodig om ze te kunnen identificeren. Maar ja, het scherm waar je mee moet werken is natuurlijk ook klein. Op dingen tappen met je vinger is dus niet de beste inputmethode voor dit systeem. Gestures en voice input zouden goed wel kunnen werken oppert Nielsen. Gelukkig maakt de Apple Watch gebruik van gestures zoals swipen om terug te gaan, en een nieuwe gesture: force touch. Hierbij maakt het niet uit waar je op het scherm drukt, als je maar hard genoeg drukt. Het probleem met deze gesture is dat er geen aanwijzing (signifier) is dat hij gebruikt kan worden aldus Nielsen. Apps moeten bij voorkeur ook de stacks of cards methode gebruiken in plaats van de list view om bladeren door meerdere items mogelijk te maken. De list modus is veel op zo’n kein scherm veel gevoeliger voor fouten merkt Nielsen, omdat je gemakkelijk per ongeluk op een list item druk terwijl te probeert te scrollen. De stack of cards view zou dit minder moeten hebben.

Verder oordeelt Nielsen dat apps stand alone gebruikt moeten kunnen worden, want steeds switchen naar je iphone is een enorm tijdrovende activiteit. Helaas is usability van stand alone apps ondermaats, onder meer doordat bijvoorbeeld headlines niet in beeld passen en worden afgeknipt, of dat complexe acties die gewoonweg niet geschikt zijn voor een mini display toch worden aangeboden. Een horloge is nu eenmaal geen smartphone, en daarom moeten Apple Watch apps alleen eenvoudige functionaliteit bieden. Aan het andere eind van het spectrum komt er gebrek aan text (denk aan labels bij buttons) in user interfaces van sommige apps voor, zodat het soms niet duidelijk is waar informatie over gaat en het gebruik, stand alone of niet, aan duidelijkheid te wensen over laat. Een andere aanbeveling is het gebruik van hand off. Bij hand off zorgen de apps op de Apple Watch ervoor dat de corresponderende app op de iphone automatisch wordt gestart vanwaar de gebruiker dan verder kan werken, in plaats van dat de user dat helemaal zelf moet doen inclusief het ontgrendelen van de iphone. Veel apps gaan hier nog de fout in.

Samenvattend komt Nielsen met de volgende richtlijnen voor developers van Apple Watch apps:

  • Filter de belangrijkste content en presenteer het in een samengevat formaat zodat ze op het kleine scherm passen.
  • Voorkom knoppen en complexe navigatie zoveel mogelijk. Maak de knoppen die je toch nodig hebt groot.
  • Gebruik handoff zodat gebruikers meer compleze interacties kunnen uitvoeren op hun smartphone.
  • Maak stukjes standalone text die makkelijk leesbaar zijn en die de kern van je content bevatten.

Bron: The Apple Watch: User Experience Appraisal – http://www.nngroup.com/articles/smartwatch/